Minerály v tele

Minerály - popis

Naše telo potrebuje okrem vitamínov prijímať z potravy tiež minerálne a stopové prvky, ktoré si telo nedokáže samo vytvoriť. Minerály hrajú významnú úlohu pre náš metabolizmus, zvlášť pri regulácii a kontrole metabolických pochodov a tiež aktivujú funkcie hormónov a enzýmov, redukujú cholesterol v tele, podporujú látkovú výmenu v našom tele a ak je ich v strave nedostatok, môžu sa objaviť zdravotné ťažkosti. Minerály tvorí v tele asi 4% našej váhy.

Medzi minerály a stopové prvky sa patrí vápnik, horčík, fosfor, sodík, draslík, železo, síra, zinok, selén, kremík, chróm, jód, fluór, meď, mangán, kobalt, bór a ďalšie.

Dôležité je, v akom pomere sa tieto minerály v tele vyskytujú, pretože v niektorých prípadoch môže byť ich nadbytok pre telo toxický (selén, hliník).

Vápnik je minerál, ktorý je v našom tele zastúpený asi v najvyššej miere, je obsiahnutý v kostiach a zuboch a jeho nedostatok pôsobí práve na stavbu kostí, je dôležitý pre nervové a svalové funkcie, srdcovej funkcie a tiež podporuje dobrú zrážanlivosť krvi a pre správnu chemickú rovnováhu v tele. Z potravy je získavaný predovšetkým zo strukovín, orechov, rôznych semienok (slnečnicových, sezamových, klíčkov) a najmä v mliečnych výrobkoch. Jeho odporúčaná denná dávka je 800 mg.

Horčík je nevyhnutný najmä pre správny metabolizmus enzýmov, má dobrý vplyv na srdcové a nervové funkcie, pomáha organizmu pri využití vitamínu C, napomáha správnemu vzniku estrogénov a podporuje činnosť žalúdka, čriev a močového mechúra. Je tiež výborným antioxidantom a pri jeho nedostatku sa môže prejaviť nervozitou, zápchou, hnačkami, alebo kŕčmi vo svaloch. Aj v období tehotenstva a dojčenia je horčík veľmi dôležitou zložkou. Horčík sa získava predovšetkým zo zeleniny, strukovín, obilnín, jabĺk a klíčkov. Odporúčaná denná dávka horčíka je 350 mg.

Fosfor je spoločne s vápnikom dôležitý pre kosti a zuby, podieľa sa na transporte mastných kyselín a tukov a tiež na prenose nervových impulzov, je preto veľmi dôležitým prvkom pre nervové a mozgové funkcie. Je obsiahnutý najmä v rybách, orechoch, vajíčku, mliečnych výrobkoch alebo strukovinách. Odporúčaná denná dávka je 750 mg.

Sodík a draslík sú veľmi dôležité pre nervové funkcie, dobrú svalovú činnosť a ak je ich v tele nadbytočné množstvo, môže to mať za následok zvýšený krvný tlak a tiež zlý vplyv na funkciu obličiek, nespavosť, alebo poruchy srdcového rytmu. Sodík a draslík sa získava zo strukovín, zemiakov, obilnín, orechov a soli. Sodík má odporúčanú dennú dávku 500 mg, draslík 1800 mg.

Železo je zásadným prvkom pre správny prenos kyslíka v organizme. Ak je v tele nedostatok železa, môže vznikať chudokrvnosť a s tým spojená bolesť hlavy, únava a pod. Železo sa ruší mliekom, takže ak varíme potraviny bohaté na železo spoločne s mliekom, navzájom sa rušia. Najviac železa je obsiahnuté vo vnútornostiach, mäse, žihľavách, marhuliach a listovej zelenine. Železa sa odporúča 10 mg na deň.

Zinok sa podieľa najmä na tvorbe inzulínu a je nevyhnutným prvkom pre dobré zrakové funkcie. Vstrebáva sa za pomoci vitamínu A a pôsobí preventívne pred vznikom rakoviny. Ak je ho v tele nedostatok, môžu sa vyskytnúť problémy pohlavných žliaz a tiež kožné problémy, alebo ich zhoršenie. Zinok môžete získať cibule, klíčkov, strukovín, otrúb, ustríc alebo tekvicových semienok a jeho odporúčaná denná dávka je 15 mg.

Selén pôsobí ako odchytávač voľných radikálov a vďaka tomu pôsobí na naše telo ako antioxidant, chráni srdce, ovplyvňuje krvný tlak, pôsobí proti kôrnateniu tepien a zvyšuje celkovú imunitu organizmu. Vyšší príjem cukru môže ovplyvniť negatívne množstvo selénu v našom organizme. Získať je ho možné z rôznych semienok, obilnín, vajcia, špargle, cibuľa, plodov mora atď.

Kremík je potrebný hlavne pre pevnosť ciev a kostí, pretože ovplyvňuje tvorbu spojív a chrupaviek v tele. Okrem toho tiež ovplyvňuje vzhľad pleti, nechtov a vlasov. Získava sa jablčnej vlákniny, prasličky, alebo celozrnných obilnín.

Chróm je významný pre metabolizmus sacharidov a správnej funkcie inzulínu a rovnako ako u selenu ho ruší vyšší príjem cukru. Chróm pôsobí veľmi dobre na celkovú obranyschopnosť nášho organizmu. Je obsiahnutý napríklad v lesných plodoch, pive, orechoch, klíčkoch .

Jód je známy hlavne vďaka svojmu pôsobeniu na správnu tvorbu hormónov štítnej žľazy. Okrem toho tiež zlepšuje kvalitu pleti, vlasov, zubov a nechtov a upokojuje nervy. Dôležitý je tiež v tehotenstve a ruší sa pri väčšej konzumácii kyslej kapusty. Jód v potrave môžeme nájsť predovšetkým v jodizovanej soli, morských riasach, rybách, čerešniach atď. Odporúčaná denná dávka je 150 mg.

Fluór je dôležitý najmä pre zdravé zuby a kosti, získať sa dá z morských rýb, alebo čierneho čaju.

Meď je nepostrádateľnou zložkou pri tvorbe hemoglobínu a tiež podporuje bunkové dýchanie.