Vitamín B

Vitamín B - skupina vitamínov B

Do skupiny vitamínov B (väčšinou súhrnne označovaných ako B-komplex) patria vitamíny v skupiny B, z ktorých najznámejšie sú B1 (Tiamín), B2 (Riboflavín), B3 (Niacín), B5 (kyselina pantoténová), B6 ​​(Pyridoxín), B9 ( kyselina listová), B12 (kyanokobalamín), PP (kyselina nikotínová), ktorá sa vyskytuje spolu s ostatnými vitamínmi skupiny B.+

Vitamíny skupiny B sú dôležité najmä pre športovcov lebo ich telo je vystavené vyššej fyzickej záťaži, ďalej tehotným a dojčiacim ženám a ľuďom so zníženou imunitou.

Vitamín B1 je rozpustný vo vode, získať ho môžete zvlášť zo strukovín, obilnín, rýb alebo kvasníc a je dôležitý pre správne nervové funkcie a dobre pôsobí tiež pri depresiách alebo migrénach a ovplyvňuje správnu mozgovú činnosť. Pri nedostatku tohto vitamínu sa môže prejaviť nervové ochorenie, alebo tiež únava, zápcha, alebo nechutenstvo.

Vitamín B2 sa nachádza napríklad v kvasniciach, mlieku, zelenine, klíčkoch, zemiakoch alebo v lipovom kvete. Pri jeho nedostatku sa môžu objaviť ochorenie hrtanu a hltanu, chudokrvnosť, alebo kožné problémy.

Vitamín B3 je veľmi dôležitý počas metabolických premien sacharidov, tukov a bielkovín, tiež znižuje hladinu cholesterolu v krvi a tým sa významne podieľa na prevenciu vzniku srdcových ochorení, je vhodný v období väčšieho stresu, alebo pri depresívnych stavoch. Preventívne pôsobí tiež proti cukrovke. Tento vitamín sa nachádza najmä v celozrnnej múke, zelenine alebo hubách a jeho nedostatok bol predtým príčinou ochorenia zvaného pelagra, ktorý sa však už neobjavuje a nedostatok vitaminu B3 sa prejavuje skôr nespavosťou, nechutenstvom, alebo zápalmi ústnej dutiny.

Vitamín B5 je dôležitý pri metabolických procesoch, tiež sa podieľa na odbúravaní buniek a tkanív, obnovuje kožné bunky a pomáha regenerácii vlasov, nechtov, kĺbov a tiež pomáha vytvárať v našom tele protilátky a tým zvyšuje celkovú imunitu organizmu. Nachádza sa v strukovinách, mäse alebo pšeničných otrubách. Jeho nedostatok sa môže prejaviť napríklad zadržiavaním vody v tele, alebo ako afty, alebo popraskané pery a kútiky.

Vitamín B6 funguje ako prevencia proti vzniku nervových a reumatických ochorení, pomáha upokojiť predmenštruačný syndróm a tiež sa podieľa na metabolizme aminokyselín. B6 sa nachádza napríklad v pšeničných klíčkoch, vnútornostiach, mäse (hlavne bravčovom) alebo sóji.

Vitamín B9 sa podieľa na všetkých vývojových a niektorých nervových procesoch organizmu a tiež podporuje krvotvorbu. Tento vitamín sa nachádza najmä v kapuste, chlebe, vnútornostiach alebo strukovinách. Jeho nedostatok je nebezpečný hlavne pre tehotné ženy (môže porušiť plod) a u malých detí je v dnešnej populácii jeho nedostatok veľmi častý.

Vitamín B12 sa významne podieľa pri tvorbe červených krviniek, pôsobí preventívne proti anémii a ďalším krvným chorobám, nachádza sa hlavne vo vnútornostiach, rybách, vajciach alebo mliečnych produktoch a dostatok tohto vitamínu by mali si mali strážiť najmä tehotné a dojčiace ženy, deti a vegáni, pretože následok nedostatku tohto vitamínu môže viesť k rôznym neurologickým alebo hematologickými poruchám.