Vitamín D 

Vitamín D je rozpustný v tukoch

Vitamín D (kalciferol) patrí do skupiny vitamínov  rozpustných v tuku. Vitamín D sa často nazýva aj vitamín slnka, pretože pri dlhšom pobyte na slnku sa môže vitamín D vytvárať fotosyntézou v pokožke. Pri tomto procese sa pomocou slnečného žiarenia mení cholesterol v pokožke na vitamín D. Ľudia, ktorí žijú v oblasti s nedostatkom slnečného svetla alebo pri opaľovaní používajú opaľovacie krémy s faktorom vyšším ako 8, väčšinou potrebujú dopĺňať vitamín D.

Vitamín D sa tvorí  v koži prostredníctvom slnečného žiarenia a udržiava tak kožné bunky aktívnymi a následne je pečeňou a obličkami vytvorená aktívna forma vitamínu D. Tento vitamín je veľmi dôležitý pre správny vývoj našich kostí a zubov, pretože ovplyvňuje metabolizmus vápnika, fosforu a cukrov a tiež je dôležitý pre pečeň, obličky a črevá. Ak je ho dostatok, ľahšie sa napríklad hoja zlomeniny a pôsobí tiež blahodarne na celkovú obranyschopnosť ľudského tela. Pôsobí blahodárne tiež na nervový systém, predchádza rakovine hrubého čreva, konečníka, prsníka a prostaty a má vplyv na dobrú zrážanlivosť krvi.

Vitamín D - účinky

Nedostatok vitamínu D sa spravidla prejavuje rednutím kostí, alebo vyšším rizikom zlomenín, zvýšené vypadávanie a kazivosť zubov, stuhnutosť svalov a u detí môže spôsobiť chorobu zvanú krivica (deformácia kostí), ktorá je dnes už vzácna. Často pacientom trpiacim nedostatkom vitamínu D spôsobuje aj poruchu obličiek. Taktiež starší ľudia, alkoholici, epileptici, pacienti s poruchou absorpcie tukov, deti (najmä dojčatá) a vegetariáni, pretože v zelenine sa vitamín D spravidla nevyskytuje.

Vitamín D sa nachádza vo vajciach, mlieku, vnútornostiach, sardinkách, losose, tuniaku alebo rybacom tuku a v malom množstve sa tiež nachádza v avokáde, banánoch, kakau. Dojčatám je prvých 12 mesiacov do stravy pridávaný umelo prostredníctvom Infadinových kvapôčok, pretože v materskom mlieku sa takmer nevyskytuje. Ak je vitamínu D nadbytok, potom sa prejaví napríklad vyšším krvným tlakom, nechutenstvom, nevoľnosťami, smädom alebo častejším močením. Vitamínu D sa nedá predávkovať. Z opaľovanie a práve zo slnečného žiarenia by malo byť získavané najviac vitamínu D (až 80%). V zimnom období je táto možnosť trochu znížená a je preto potrebné dbať na prísun vitamínu D aspoň stravou (teda najmä ryby).

 

Doporučujeme unikátny výživový doplnok K2D3. Obsahuje kombináciu vitamínu K2 vo forme MK7, vitamínu D3, vápnika a rybieho oleja pre maximálny synergický účinok. Poštovné je ZADARMO

Liečivé účinky vitamínu D:

  • Vitamín D je nevyhnutný na vstrebávanie vápnika v organizme. Táto funkcia vitamínu D je veľmi dôležitá najmä u žien po 50. roku života

  • Vitamín D sa podieľa na raste kostí a zubov

  • Vitamín D pomáha regulovať množstvo fosforu v organizme a zabezpečovať zdravé fungovanie srdca a nervovej sústavy

  • Vitamín D sa podieľa na normálnej činnosti imunitného systému a štítnej žľazy, podporuje zrážanlivosť krvi a pomáha znižovať príznaky psoriázy