Vitamíny v potravinách

Aké vitamíny v potravinách poznáme


Hoci existuje veľa potravinových doplnkov, ktorými je možné obohatiť stravu, prípadne doplniť chýbajúce vitamín, je nutné prijímať vitamíny hlavne z potravín, pretože obsahujú tiež živiny, ktoré sa v týchto preparátoch nenachádzajú. Skladbou vašej stravy môžete dosiahnuť správneho podielu vitamínov, ktoré Vaše telo potrebuje. Je preto potrebné dbať na výživu a snažiť sa jesť tak, aby nebola jednostranná a vaše telo netrpelo.

Potraviny možno rozdeliť na základné - teda bielkoviny, sacharidy a tuky, a potrebné vitamíny, minerálne látky. Okrem toho je tiež pre náš organizmus nevyhnutná voda, pretože ovplyvňuje teplotu tela, prepravuje živiny a umožňuje látkovú premenu. Bielkoviny, sacharidy a tuky sú najmä živočíšneho pôvodu a nachádzajú sa najmä v mlieku, mäse, vajciach a niektoré tiež v strukovinách a obilninách, ktoré sú ale pôvodu rastlinného.

Bielkoviny sú veľmi dôležité pre tráviaci systém (tvoria tráviace šťavy) a okrem toho sa tiež podieľajú na tvorbe hormónov a enzýmov, hemoglobínu, látkovej výmene, prenosu tukov a vytvárajú správne kyslé prostredie v organizme. Ak naše telo nemá dostatok bielkovín, môže sa prejaviť úbytkom na váhe, alebo zápchou.

Tuky sú pre naše telo dôležité hlavne kvôli svojej energetickej hodnote, udržiavaním tepla v tele, obsahom vitamínov A, D, E, K (rozpustných v tukoch) a aj svojim podielom esenciálnych mastných kyselín. Ak tukov skonzumujeme viac, než je potrebné, môže sa objaviť obezita alebo zvýšený cholesterol. Tuky môžu byť nasýtené živočíšne (masť, maslo) alebo nenasýtené rastlinné (oleje).

Sacharidy sa delia na:

monosacharidy: fruktózu (med, ovocie), glukózu (ovocie), galaktózu (mlieko); disacharidy: sacharózu (repný cukor), maltózu (sladový cukor), laktózu (mliečny cukor).

polysacharidy: škrob, arabská guma, pektíny (v mandliach, jadrách broskýň, sliviek a marhúľ), celulóza - vláknina.

Sacharidy sú veľmi dôležité pre črevnú činnosť a tiež obsahujú vitamíny B, C a karotén.

Vitamíny a minerálne látky sú pre správnu funkciu nášho tela priamo potrebné, preto by sa malo jesť dostatok ovocia a zeleniny (vitamín C, K), vnútornosti, rybí tuk, mrkva, listová zelenina, rôzne semienka, oriešky, sójová múka (vitamín A, D, H), ryby, mäso, mliečne výrobky, vajcia, obilné klíčky, droždie (vitamíny B-komplexu), rastlinné oleje a obilia (vitamín E) a samozrejme minerálne látky, najmä horčík, draslík, chlorid, fosfor, jód, železo , mangán a vápnik, ktoré sú obsiahnuté v mliečnych výrobkoch, orieškoch, celozrnnom pečive, strukovinách, rybách, soli, čiernom čaji.

Zvýšená pozornosť by sa mala venovať najmä výžive detí, u ktorých sú tieto vitamíny a minerálne látky veľmi dôležité pre správny rast a vývoj.