Vitamíny

Vitamíny - popis

Vitamíny sú nevyhnutnou súčasťou nášho tela. Existuje 13 základných typov vitamínov, získavame ich z potravy a každý z nich zohráva dôležitú úlohu v určitom smere, je preto potrebné dopĺňať všetky druhy vitamínov, aby náš organizmus mohol dobre fungovať a bol chránený voči rôznym ochoreniam. Vitamín A napríklad na zrak, vitamíny B-komplexu pre naše nervové funkcie, vitamín C je predovšetkým vynikajúcim antioxidantom a posilňovačom nášho imunitného systému, vitamín D pre správny vývoj kostí a zubov, vitamín E pre celkovú imunitu a nervový systém, vitamín F je základnou zložkou pre tvorbu bunkových membrán a vitamín K ovplyvňuje zrážanlivosť krvi.

Nedostatok vitamínov môže spôsobovať poruchy rôzneho druhu a to aj veľmi závažné, ale rovnako ako je nebezpečný nedostatok vitamínov, hrozí nebezpečenstvo aj z ich predávkovania, tzv. hypervitaminóze a to zvlášť u vitamínov rozpustných v tukoch, pretože tieto vitamíny sa ukladajú v pečeni a môžu spôsobiť rad ochorení , ktoré sú veľmi nebezpečná. V prípade nedostatku je možné vitamíny doplniť synteticky, v prípade prebytku je nutné obmedziť príjem určitého vitamínu z potravy.

Ako delíme vitamíny

Vitamíny delíme na rozpustné vo vode (B - komplex, C) a rozpustné v tukoch (A, D, E, K). Vitamíny rozpustné vo vode sa vylučujú močom, vitamíny rozpustné v tukoch sa ukladajú, preto je možné sa nimi predávkovať. Okrem vitamínov treba tiež prijímať minerály (vápnik, horčík, fosfor, sodík, draslík, železo, síra, zinok, selén, kremík, chróm, jód, fluór, meď, mangán, kobalt, Bór), ktoré sú dôležité zvlášť pre náš metabolizmus .

Zvýšený príjem vitamínov je dôležitý predovšetkým v tehotenstve, pretože vitamíny a minerály priaznivo pôsobia na správny vývoj plodu a ďalšie funkcie akou je napríklad tvorba mlieka a podobne. Pre nastávajúce mamičky sú určené špeciálne potravinové doplnky, ktoré zaistia správnu skladbu vitamínov počas tehotenstva a dojčenia.

Vyššia potreba vitamínov sa tiež prejavuje po chorobe, pri väčšej psychickej alebo fyzickej záťaži (šport), pri oslabenom imunitnom systéme alebo u detí a starších ľudí.

Potravinové doplnky by však nemali byť náhradou klasickej stravy, pretože v potravinách sú okrem vitamínov aj pre telo dôležité živiny a konzumovať by sa mali všetky druhy potravín s obsahom ako vitamínov a minerálnych látok, tak bielkovín, sacharidov a tukov.

Ak sa prejaví väčší nedostatok určitého vitamínu, alebo potrebujete zvýšiť výkonnosť (riadenie auta, učenie, fyzický nápor), existuje veľa výživových doplnkov, ktoré môžete zakúpiť aj priamo od výrobcu a nedostatok tak okamžite doplniť.